Mi Colombia es bonita - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Art en Jo - WaarBenJij.nu Mi Colombia es bonita - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Art en Jo - WaarBenJij.nu

Mi Colombia es bonita

Blijf op de hoogte en volg Art en Jo

26 September 2014 | Ecuador, Quito

We zitten in het vliegtuig van Bogotá naar Cartagena. Voor ons zit een Colombiaans stelletje, ze doen verwoede pogingen om een selfie te maken. Na een tijdje krijg ik in de gaten dat ze ons ook op de foto willen. Ik steek mijn duimen in de lucht: jullie Colombia is prachtig (vinden we al na drie dagen)! Zeker, vindt de mevrouw naast ons. Trots kijkt ze uit haar raampje: "Mi Colombia es bonita".

Colombianen zijn met recht trots op hun land. Aan de kant met die negatieve verhalen over de FARC, cocaïne en corruptie. De natuur is waanzinnig mooi en de bevolking allervriendelijkst. 'The only risk is wanting to stay' zegt het toerismebureau. Drie weken was natuurlijk veel te kort om het immense land te bewonderen. Maar geen geklaag hoor, onze lange vakantie/korte reis is fantastisch! Drie weken Colombia in vogelvlucht:

Bogotá: De hoofdstad met veel politie en gemuilkorfde honden op straat. We hebben o.a. door de stad gefietst met een gids (heerlijk Hollands!) en een graffiti walking tour gedaan. Allebei aanraders om de stad beter te leren kennen.

Cartagena: Toeristische trekpleister in het noorden aan de Caribische kust. Warm, heel erg warm! Met een collega van Arthur geborreld en gegeten. Inderdaad, net zoals vorig jaar in Maleisië, die Dockwisers zijn ook overal! :)

Santa Marta: We willen strand! En dus verhuizen we naar hostel Playa del Ritmo vlakbij Santa Marta. In 30 stappen van ons bed naar de zee! Met andere reizigers gaan we een avondje stappen in Taganga. De El Mirador is een 'disco paradiso' in de buitenlucht met uitzicht op zee. De place to be voor 'shaking and thumping, boozing and bumping'. Ik denk dat wij meer onder de indruk waren van de locals dan andersom...!

Minca: Een bergdorpje vlakbij Santa Marta. Fantastisch hostel Casa Loma met heerlijk eten en leuke mensen. Een plek om je boek uit te lezen en te hiken naar watervallen in de buurt.

Medellin: Na Bogotá de grootste stad van Colombia en in 2012 uitgeroepen tot de innovatiefste stad ter wereld. Wat een verschil met de jaren '80/'90, toen Medellin de cocaïnehoofdstad ter wereld was en de moordcijfers skyhigh waren.

Guatapé: Fantastisch, zie foto's! Hier hebben we de Piedra del Peñol beklommen ('The Rock'), volgens het bordje "the best view in the world" (niet bescheiden, maar inderdaad het was heel mooi)!

Manizales: Logeren bij de Secret Garden, een heel mooi hostel waar we de enige gasten waren en 's avonds gezellig aten met de gastheer en -vrouw. Geen bonen, rijst en maiskoekjes maar bijvoorbeeld een pasta met lékkere kaas (ja, dat is dan echt genieten)!

Salento: In de Zona Cafetera (daar waar heel veel koffie wordt verbouwd). Ineens omringd door Nederlanders hier, komt het door de koffie? Een koffietour gedaan en een hike van 4,5 uur naar Valle de Cocora in goed gezelschap van Nederlanders Joger en Lena. In de mist de langste palmbomen ter wereld gezien (tot 60 meter hoog!).

Popayan: Na een nachtje in Cali doorgereisd naar Popayan. Naar de thermal spring in Coconuco geweest, maar we vonden het stinken (Jolanda) en we vonden het vol (Arthur). Ja, hier waren we even een tikkie chagrijnig, maar on the positive side, met de mountainbikes naar beneden racen was wel heel gaaf!

Na Popayan zijn we richting Quito in Ecuador gegaan. Lange busreizen, maar opgevrolijkt met veel vermaak: muzikale optredens en verkoop van heel veel eten en allerlei 'handige' producten. Oh ja, en vergeet het Andesgebergte natuurlijk niet voor de imposante vergezichten.
Hier in Quito zijn we op jacht naar een mooie Galapagostour, maar daarover kan mi Arturo jullie misschien de volgende keer meer vertellen! :)

Bekijk de foto's om een beetje mee te genieten van Colombia. Sorry, het uploaden duurt lang dus kijken hoever we komen.
Hasta luego!! Liefs Art en Jo

• 26 September 2014 - 04:18

Joger En Lena :

Leuk verhaal en goede foto's! Maar hadden jullie me niet op de dag zelf op de leernichtlook kunnen wijzen, met die zwarte riempjes? :) Goede reis verder!

• 26 September 2014 - 12:39

Pietrik:

Lieve Jolanda en Arthur

Bedankt voor het mooie reisverslag en schitterende foto's. We genieten hier thuis even met jullie mee!!!
    Veel plezier nog toegewenst in Ecuador. Dikke tût fan mem

• 26 September 2014 - 12:54

Pietrik:

Hallo Jo en Art

Even op de kaart gekeken waar jullie zijn. Heel ver weg natuurlijk..hoeveel kilometers zit er wel niet tussen.
    Maar jullie zitten dichtbij mijn goede vriendin Ana Rosa in Nicaragua. Geef ze de groeten maar even.
    Geniet ze van die prachtige omgeving. Take care. Doeiiiii.

• 26 September 2014 - 22:09

Rint En Greet:

Mooi verslag en prachtige foto's Groet uit de Lemmer

• 27 September 2014 - 14:29

Marijke:

Hoi Jolanda, en natuurlijk Arthur,

Je hebt het weer voor elkaar: 2 maanden trekken, dit keer door Zuid Amerika. Mmmmmmm! Roept bij mij allerlei mooie herinneringen op.
    Geniet er samen van! Groetjes, Marijke

• 27 September 2014 - 16:56

Hobina:

Kort maar krachtig geschreven Jo. Erg leuk om te lezen waar jullie zoal geweest zijn en wat een prachtige plaatjes!! Jullie stralen, mooi om te zien :) Have fun! xx

• 28 September 2014 - 19:21

Cleo:

Leukkkk!!!!! Veel plezier! X Cleo

• 28 September 2014 - 20:44

Lisette Sturm:

Lieve Jolanda en Arthur,

Leuke verhalen en foto's. Wij "beleven" de reis een beetje mee. Nog een goede reis en veel plezier.

Groetjes,

Lisette

• 28 September 2014 - 21:17

Remon En Eelkje:

Leuk om jullie zo te volgen. Veel plezier nog! Geniet ervan! Wacht met spanning op het vervolg verhaal van Arturo :P

Groeten,

Remon en Eelkje

• 29 September 2014 - 17:39

Minke En Pier Johan:

He luitjes,

Wat een fantastische ervaring..nu een heel ander continent.
    Geniet maar weer super van deze reis met zijn tweetjes en samen met al die andere backpackers.
    Prachtige foto's. Fijn dat we weer even mogen meegenieten van jullie belevenissen!
    Liefs PJ en Minke

• 07 Oktober 2014 - 12:20

Linde:

Lekker genieten zeg! Weinig computer en weinig facebook gewoon in de natuur, stad of hostel het échte leven beleven. Have fun!

• 19 Oktober 2014 - 14:10

Brucht En Alie:

Hey avonturiers, jullie zoeken wel de mooie plaatjes op van deze aardbol. Prachtige foto's, zodat wij hier ook nog een beetje kunnen nagenieten. Misschien kunnen jullie ons nog een paar leuke foto's mailen, zodat ik deze bij Beppe op haar digitaal fotolijstje kan zetten.