Smile and wave to the locals! - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Art en Jo - WaarBenJij.nu Smile and wave to the locals! - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Art en Jo - WaarBenJij.nu

Smile and wave to the locals!

Blijf op de hoogte en volg Art en Jo

19 Februari 2013 | Thailand, Nong Khai

Schrijven is schrappen leerde ik aan de universiteit en tijdens mijn Didactief stage. Dat zal ook gelden voor deze blogs. De afgelopen dagen zijn voorbij gevlogen en we zijn weer vele indrukken rijker. Mijn medeblogger Art is echter kritisch op de lengte van de blogs ("Anders leest echt nie-mand het, Jo!"), dus hier volgt een poging een aantal highlights samen te vatten!

De vorige blog waren we geëindigd in Ayuthaya (5 februari). Daar hebben we fietsen gehuurd en verscheidene tempels bekeken en helaas ben ik toch vergeten een foto van Arthur te maken op zijn mini-bike. Maar geen nood, de fietsen in Sukothai waren nog veel mooier, namelijk roze met een mandje voorop en die zijn zeker vastgelegd op de gevoelige plaat! Sukothai verkennen we op 7 en 8 februari, waar nog meer tempels te bewonderen zijn. Erg mooi! Maar zoals het gaat in een relatie: soms moet je compromissen sluiten, dus liggen we beide middagen in een zelf ontdekt zwembad! De eerste dag is er niemand en dobberen we rond als koningen, maar de tweede keer delen we het water met een groepje basisschoolkinderen. Zwemles! Alle meisjes willen weten hoe ik heet en Art en ik zwaaien en lachen de hele middag door. De badmeester treedt even streng op als een aantal jongetjes na de les toch nog het bad inspringt. Ze krijgen allemaal een goede tik op de billen! Wanneer de kids in de schoolbus zitten vraag ik de badmeester of ik een foto mag maken. Peace peace peace, doen ze allemaal (en zo blijkt later, dat doet iedereen die 'leuk' op de foto wil).

Zaterdag 9 februari vertrekken we samen met Luciana en Caro, onze nieuwe friends uit Brazilië, met de bus naar Chiang Mai, een populaire stad in het noorden. Chiang Mai is geweldig! Ik krijg de shopkriebels, maar de wetenschap dat je alles met je mee moet slepen de komende maanden doet me weer met beide benen op de aarde belanden. Dan maar ons geld anders (maar net zo goed!) besteden: een pedicure/manicure (ik) en een Thaise massage (Arthur). Op de 10e gaan we op tempeltocht met L&C. We hebben onze makkers goed gekozen: Luciana en ik houden van fotograferen en nemen overal de tijd, terwijl Caro en Arthur lekker de vaart erin houden. Vandaag wordt het Chinees Nieuwjaar gevierd en wij vieren 's avonds mee op geheel eigen wijze: we eten insecten, aaah! Zoutig hoor, zo'n vliegje. We wish you all a happy new year!

11 tot en met 13 februari trekken we met twaalf man de jungle in ten noorden van Chiang Mai. Art en ik doen vol goede moed onze running shoes aan, fijn dat we ze niet voor niks hebben meegesleept. De eerste nacht slapen we bij de Mong hilltribe, die oorspronkelijk uit Zuid-China komen. Het is back to basics hier met wc's waar je op moet staan en slapen op bamboe. Of slapen... het lijkt wel alsof er 's nacht een varken geslacht wordt. Wat een gekrijs, en de haan en kippen laten ook goed van zich horen! De volgende ochtend is er een bruiloft gaande en het echtpaar showt speciaal voor ons hun outfit. En dan ziet Arthur een groot stuk vlees... je voelt 'm aankomen: jawel het varken! We lopen ongeveer vier uur vandaag, sweaty hoor! 's Nachts slapen we bij een Karen familie, de grootste hilltribe in Thailand. We spelen een paar prachtige spelletjes (de mensen op facebook hebben al een mooie foto kunnen zien). Dan zien de gidsen een dikke spin zitten. Een tarantula, ieeeh. En hij zit precies onder ons slaaphutje! Gelukkig ben ik banger voor muizen en slapen we als roosjes, nadat we met z'n tweeen nog een tijd gesproken hebben met de 24-jarige gids in opleiding over zijn hilltribe, het boeddhisme en meditatie. De mensen in de bergdorpen hebben nog hun eigen gebruiken, maar het moderne leven doet gestaag zijn intrede. Moe en warm komen we de 13e uiteindelijk weer bij ons guest house aan in Chiang Mai. Oh, wat is douchen heerlijk!

Op Valentinesday hebben we een Thaise kookworkshop op ons programma staan (de hele dag!). Fantastisch, tussen de rijstvelden maken we beide zes gerechten, van curry tot kokossoep tot mango with sticky rice. In de woorden van de junglegids: Oh my Buddha. Zo lekker! Als we 's avonds om half zeven weer thuis zijn, hebben Luciana en ik geen puf meer voor de meditatieles in de tempel die we wilden doen. Uitrusten met een biertje lijkt ons nu een beter idee. Na het uitwisselen van alle foto's nemen we afscheid van de Braziliaanse meiden. Ciao, misschien tot ziens in Brasil of NL! Wij lopen met onze backpacks naar een ander guest house (voor de variatie hebben we vannacht een ander slaapplekje geregeld!).

Op de 15e shoppen we ons een slag in de rondte in Chiang Mai voor de aankomende verjaardagen van familieleden. Kor, je krijgt nog een mail van ons hierover aangezien we jou als coordinator hebben aangesteld:) 's Avonds pakken we de bus naar Udon Thani, waar we na tien uur rijden gelukkig om 6.00 uur 's ochtends de laatste kamer in een guest house weten te regelen. We schenken onze broodjes met rode bonen (!?), gekregen tijdens de VIP-treatment in de bus, aan de monniken die in de vroege ochtend hun ronde doen voor giften. We hebben al van alles gegeten, maar deze laten we even aan ons voorbijgaan.

En dan nu. We zijn in Nong Khai, de 17e aangekomen en het bevalt hier zo goed dat we al langer zijn blijven plakken dan van tevoren bedacht. Ons guest house ligt aan de Mekong rivier en we zien Laos aan de overzijde. Gister hebben we op een scooter rondgetourd door het binnenland, waar bijna geen toerist komt. De mensen zijn zo vriendelijk en de natuur is prachtig. We lunchen ergens langs de weg. We krijgen een Thais lijstje waarop we kunnen aankruizen wat we willen eten. Ehhh ja...:) Uiteindelijk is het de cat fish uit de Mekong geworden en krijgen we van de tafel rechts van ons ook nog een visje om te proberen. We maken nog een begrafenis mee (dat wisten we nog niet toen we probeerden onopvallend aan te schuiven, wat overigens mislukte omdat alle hoofjes onze kant opdraaiden en de plaatselijke politie ons de hand kwam schudden) en ik heb nog een lesje aerobics gedaan met de oudjes uit Nong Khai. Ze verwachten me vanmiddag weer!

Nou, tot zover. In een notendop voor ons, maar waarschijnlijk lang genoeg voor jullie! Bedankt voor alle leuke reacties van de vorige keer, we vinden het heel leuk te horen dat jullie ons volgen. We gaan nog genieten van deze laatste week in Thailand, maar hebben nu al vele mooie momenten om op terug te kijken.
Art is druk bezig met de foto's, dus wait and see!

Veel liefs!

• 19 Februari 2013 - 09:12

Michelle:

Prachtig weer Jo! Kort maar krachtig, maar wat een avonturen!! Ik ben jaloers en smile and wave vanachter de computer in Utrecht :). Geniet! XX

• 19 Februari 2013 - 09:30

Willy Bosma:

Hey Jolanda en Arthur, leuk om jullie verhalen te lezen.
    Wat een belevenissen en de verhalen zijn echt niet te lang:)
    Ga zo door, fijne reis verder.

Groetjes Willy Bosma

• 19 Februari 2013 - 09:31

Lisette:

Leuk om dit allemaal te lezen. Veel indrukken in korte tijd.
    Geniet ervan ! Waar gaan jullie na Thailand naar toe?
    Groetjes en liefs van Gert en Lisette

• 19 Februari 2013 - 09:43

Jolien:

Super tof! Leuk om te lezen waar jullie zijn geweest en wat jullie doen! Blijven we toch op de hoogte! :) Het reizen bevalt dus goed!! Veel plezier!
    Liefs Jolien

• 19 Februari 2013 - 12:03

Hobina:

Yes weer een nieuw verhaal! Heerlijk om over jullie avonturen te lezen.
    Blijf smile en waven en geniet van de laatste week Thailand!
    xx Hobien

• 19 Februari 2013 - 16:55

Gert:

Leuk jullie ervaringen te lezen. Hoewel ik besef dat geuren en kleuren niet over te brengen is. Veel plezier verder en blijf genieten. Hartelijke groet.

• 20 Februari 2013 - 21:22

Pietrik:

Hallo lieve Jo en Art
    Bedankt voor jullie mooie verhalen, zo kunnen wij thuis ook een beetje meegenieten.
    Fijn dat het zo goed met jullie gaat en dat jullie genieten van alles, mooie omgeving en gezellige mensen om je heen! Tot het volgende bericht!
    Dikke tût van mem, doeiii.

• 21 Februari 2013 - 14:54

Marijke (NJi):

Heerlijk om de verslagen te lezen en zo toch ook even op wereldreis te zijn. Mij kunnen de verhalen niet lang genoeg zijn :-)! Veel plezier verder, op naar Vietnam. Groetjes!

• 22 Februari 2013 - 18:06

Rozemarijne:

Ook ik heb deze site van jullie ontdekt, heb me gelijk ingeschreven om op de hoogte te blijven van jullie verhalen!
    Heel leuk om te lezen wat jullie meemaken! Geniet van deze mooie tijd!

Liefs Roos

• 23 Februari 2013 - 11:13

Thomas:

Hey Arthur en Jo,
    Mooie verhalen, klinkt allemaal erg vet! Blijven jullie nog even in Thailand of nu op naar het volgende land?
    groetjes, Thomas

• 23 Februari 2013 - 21:18

Pj En Minke:

He vakantiegenieters,

Net terug gekomen van ons wintersport in Val Cenis in Frankrijk........ook zeker nog eens de moeite waard om te gaan doen, genieten we heerlijk van jullie groot avontuur!
    Wat een ervaringen, energie, en mooie momenten...
    Blijf genieten en verwonderen....

Lieve groet Minke en haar mannen

• 23 Februari 2013 - 22:03

Laura G.:

Heyyyyy... it was veryyy nice to meet you!! ;-) Very cool page!!
    So I wish you a lot of fun and hope you will have another great time in Asia!!

Lauraa

• 25 Februari 2013 - 11:50

Petra Douma:

Leuk dat we zo kunnen meegenieten van jullie reis. Groetjes Douwe en Petra

• 27 Februari 2013 - 20:58

Marleen En John :

Hmm, klinkt goed allemaal zeg! Wij hebben inmiddels ook geboekt, dus we kunnen niet wachten tot we ook mogen! X enjoy

• 28 Februari 2013 - 21:17

Anna:

Ha jo en art!

Wat een heeerlijke verhalen, ik lach me slap.
    Vooral niet korter arthur!! Wij moeten het er weer twee weken mee doen ;)
    And i also like the pictures!

Veel plezier !!! Liefs an

• 06 Maart 2013 - 22:23

Judith Horstman:

Hallo Jolanda en Arthur,

Jullie hebben het tempo er goed in, zeg! Wat beleven jullie veel! Leuk om jullie zo te kunnen volgen. De verhalen lezen lekker weg.

Ik hoop dat jullie nog veel contact met locals zullen hebben en nog meer bijzondere plekken gaan zien. Ik kijk snel nog eens op deze site!

Geniet nog even verder! Tot de volgende keer!

Groeten, Judith