Van bruisend Bangkok naar cultureel Kanchanaburi - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Art en Jo - WaarBenJij.nu Van bruisend Bangkok naar cultureel Kanchanaburi - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Art en Jo - WaarBenJij.nu

Van bruisend Bangkok naar cultureel Kanchanaburi

Blijf op de hoogte en volg Art en Jo

05 Februari 2013 | Thailand, Ayutthaya

Lieve Dutchies!

We zijn er! Onze eerste bestemming: Thailand! De afgelopen drie dagen hadden we geen internet, maar nu zitten we in een (spotgoedkoop) internetcafé in Ayuthaya. Tijd voor een résumé van de afgelopen dagen.

Woensdag 30 januari vliegen we van Amsterdam naar Bangkok. De volgende ochtend arriveren we in Bangkok. Alles verloopt vlekkeloos. Stempels, tassen en mee met de taxichauffeur die al op ons staat te wachten. Op naar ons guest house New Siam 2, in NL al geboekt. Het guest house zit in dé backpackersomgeving van Bangkok (Khao San Road). Arthur en ik voelen ons echte groentjes. Oké, we hebben een gave backpack, maar nog geen baggy pants, vet haar of dreads en tattoos, maar goed, geef het wat tijd:)! We kijken onze ogen uit, fantastisch deze 'worry free zone'! 's Avonds vliegen we in een tuktuk door de stad. Doodeng. Tas goed vasthouden (en Arthur) en gaan! We spotten onze eerste slang. Er is een kleine opstopping op de weg omdat iedereen naar boven kijkt. Ah, daar zit 'ie op de elektriciteitskabels. Onze tuktuk-driver moet er om grinniken en daar gaan we weer! We regelen in een Travel Agency een trip voor de komende dagen en belanden uiteindelijk in China Town. Als nieuwbakken avonturiers schuiven we aan bij een straattentje en wijzen wat aan van de 'kaart'. Het eten is heerlijk! Stokjes-expert Arthur legt uit hoe ik moet eten en ondertussen kijken anderen gezellig mee. Er wordt hartelijk gelachen om mijn eerste pogingen! Prachtig, toch?

De eerste dag van februari varen we mee met de Chao Phraya Express, we lopen door héél veel straatjes, drinken uit een kokosnoot en vinden ons guest house op eigen houtje terug. Het is benauwend warm, superdruk en de uitlaatgassen waaien continu om je heen. Al die reizigers hier, het is nog een beetje onwerkelijk dat wij er ook twee van zijn.

Op 2 februari worden we 's ochtends vroeg opgehaald door een minivan en rijden samen met een aantal andere reizigers naar Kanchanaburi (West-Thailand). Het programma van vandaag is vrij slopend: we bezoeken een museum, een begraafplaats, de Death Railway Bridge, een waterval en de Tiger Temple. Art gaat op de foto met verschillende tijgers en ik aanschouw het hele gebeuren. Waarschijnlijk krijgen de tijgers drugs en voor mijn gevoel lopen de monniken er ook voor de show. Dit is geen topper. Na nog een aantal omzwervingen varen we in een longtailboat naar onze slaapplek. Kitti Raft, een hut drijvend op de rivier. Heel gaaf! We besluiten nog even het water in te springen. De stroming is zo sterk, in no-time drijven we naar de andere kant van de hutjes en klimmen op de kant. Een kleine uitbrander van de gids volgt. Als we de hutjes voorbij waren gedreven, zouden we onvindbaar zijn in het donker. "I want to bring you home save." Dat is fijn, natuurlijk. (Voor de ouders: No worries, Arthur had uitgezocht waar we op konden klimmen hoor!) We zijn zo moe, 20.00 uur liggen we al in ons bed. Het enige wat we horen is het klotsende water, de krekels en af toe een vogel. En helaas wat uurtjes later ook een snurkende Pool!

De 7 watervallen van Erawan National Park bezoeken we op 3 februari. Sukkeltjes dat we zijn, zijn we onze zwemkleding vergeten. Oh ja, je kunt natuurlijk zwemmen in de watervallen! Dan maar in ondergoed, want man wat een geklim en gezweet. In het water veel vissen die gelijk aan je tenen beginnen te knabbelen! 's Avonds schuiven er weer nieuwe mensen aan bij het eten. 's Middags hebben we afscheid genomen van de Fransen, Engelsen, Polen en een Deen, de nieuwelingen zijn Australiërs en Duitsers. De Duitsers zijn een prachtig samengeraapt zootje. De avond vult zich met mooie verhalen en heel veel Chang biertjes. Omdat er te weinig wisselgeld aanwezig is komt elke halve liter bier met een zakje zeewierchips (ahaa, groene Lays is hier dus niet bolognese!). Arthur scoort nog een adresje in Munchen voor als we eens naar het Oktoberfest willen en we gaan met een tevreden gevoel naar bed.

4 februari: Arthur zijn verjaardag! 26 years baby! De ochtend start met: "Jo, haal alsjeblieft een flesje water voor me". Ik heb nog nooit zo'n goedkoop verjaardagscadeau gegeven :). Gelukkig is het ontbijt pas om 9 uur, dus Arthur heeft wat tijd om te 'ontwaken'. Met de Australiërs vertrekken we naar een olifantenkamp dichtbij. Met z'n tweeën stappen we op de rug van 'onze' olifant, een vrouwtje van 33 jaar. Wat een ervaring! Toch weten we niet zo goed wat we van het kamp moeten vinden. Als we vlak voordat we weg gaan zien dat een olifant een dansje uitvoert op Gangnam Style voor een horde Russen, voelen we ons toch niet zo happy. Vandaag schijnt de zon voor het eerst heel fel. Na het olifantenkamp gaan we met een vlot van bamboe over de rivier, dus voetjes in het water! Na een tijdje stappen we van het vlot af en klimmen omhoog om vervolgens over een spannende brug te lopen. Gaten her en der en best hoog, brrr ik heb wel even gebibberd in het midden. Arthur is over zijn hoogtevrees heen gegroeid denk ik (toch een jaartje ouder hè!), hij staat al balancerend mooie plaatjes te schieten. Na een lekkere rijst-lunch gaan we in de minivan weer naar Bangkok en pakken daar de trein naar Ayuthaya. Geweldig om zo met de Thai te reizen. We praten met een heel schattig mannetje van 85 jaar en jammer genoeg heeft mijn camera net op dat moment even kuren. Na een heel stuk verkeerd lopen in Ayuthaya besluiten we toch een tuktuk aan te houden en deze brengt ons op een vrij rustige manier naar het guest house. Een super plekje! In Ayuthaya geen activiteiten op het programma. We hebben fietsen gehuurd voor 1,50 euro en Arthur is nu zelf een attractie. De meisjes lachen zich slap omdat hij veel te lang is voor de fiets. Ik zal nog foto's maken :)!

We hebben van een leuk Canadees meisje over een zwembad gehoord, daar gaan we nu heen! We zullen ook wat foto's plaatsen.

Liefs, Art en Jo

• 05 Februari 2013 - 10:53

Michelle:

Jo en Art, wat een superleuk verhaal en mooie ervaringen de eerste dagen :) Blijf lekker foto's sturen en verhalen typen!! Geniet ervan samen! Xx

• 05 Februari 2013 - 17:43

Marline:

Heeeerlijk om te lezen.. Kan me er helemaal iets bij voorstellen!! Genieten geblazen!! Veel plezier!! Liefs Marline

• 05 Februari 2013 - 18:03

Marthe:

Jullie eerste verhaal.. superleuk! Jo, onze razende reporter ;) Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan in die korte tijd. Geniet van al het moois daar! Dikke kus Marthe

• 05 Februari 2013 - 20:17

Marion (NJi):

Hee Jolanda (en natuurlijk Arthur),

Heel leuk om te lezen over alles wat jullie meemaken daar! Volgens mij hebben jullie het erg naar jullie zin. Ik ben toevallig nu bezig met een fotoboek van onze reis naar Thailand in augustus. Nu aangekomen bij de foto's van Kanchanaburi. Dus extra leuk om te lezen. Komen jullie nog terug in Bangkok? In dat geval is een fietstocht van Ko van Kessel een aanrader! En dan een tocht van een hele dag. En National Park Khao Yai is ook een aanrader!

Ga er van genieten!!

Groetjes, Marion

• 05 Februari 2013 - 20:53

Pietrik En Mirjam:

Lieve Jo en Art

Super om te lezen wat jullie daar allemaal zien en beleven, je kan zo een vakantie-gids uit geven...
    dan bestel ik al vast zo'n tijdschrift! Arthur, nog van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag, nog heel veel fijne jaren samen met Jolanda. Geniet ze daar en fijn dat je ons zo op de hoogte houdt.
    Tot het volgende verhaaltje.

Dikke tût van Mirjam en mem

• 05 Februari 2013 - 21:07

Bro:

He bro en jo,

Erg leuk om te lezen en de super gave foto's! Ben erg jaloers. Doen jullie wel voorzichtig?

Klappen

• 05 Februari 2013 - 21:13

Nathalie:

Helden!
    Super mooie belevenissen!
    En leuk geschreven Jo;)
    Die foto van Art op de fiets wil ik graag zien, net zoals alle andere foto's!

Genietse!

Kus Nathalie

• 05 Februari 2013 - 21:30

Paul En Linde:

JAAAA een verhaal en foto’s! Leuk om alle berichtjes te lezen en lekker te genieten van de vrijheid van het reizen zonder verplichtingen. Wij hopen dat jullie het pure Thailand zullen ontdekken!

• 06 Februari 2013 - 08:45

Minke En Pier Johan:

He die Jo en Arthur,

Wat gezellig om op deze manier mee te kunnen genieten van jullie mooie reis!
    Af en toe heel herkenbaar....en wat hebben jullie in korte tijd al veel gezien, gedaan en ervaren.
    Prachtig om te lezen.
    Blijf genieten en verwonderen, Athur nog gefelicicteerd natuurlijk en tot het volgende verhaal!

Lieve groet Minke en Pier Johan

• 06 Februari 2013 - 09:45

Michelle:

Lieve Jo en Art, wat een bruisend reisverslag! Heerlijk, en die prachtige foto's erbij. Ik krijg er spontaan weer de reiskriebels van! Geniet geniet en geniet samen!! XX

• 06 Februari 2013 - 14:11

Haaie:

Lieve Jolanda en Arthur,

Wat een prachtig verslag ! Kijk nu al uit naar de volgende verslagen. Arthur...nog gefeliciteerd kerel !
    Geniet samen !!! xx

• 07 Februari 2013 - 09:25

Hobina:

Leuk dat het verhaal nu aangevuld is met mooie foto's, dat maakt het beeld compleet :)
    Geniet ervan lieve Jo en Art!

• 07 Februari 2013 - 10:51

Jellie:

Lieve wereldreizigers,

Na enig gestuntel heb ik nu jullie reisverslagen gevonden en ervan genoten, prachtig!!
    Ook de foto's bekeken, heel mooi.
    Blij dat jullie zo genieten!!
    Arthur, nog gefeilciteerd met je verjaardag.
    Fijne reis gewenst.
    Veel liefs, Jellie

• 07 Februari 2013 - 15:55

Jannemiek:

Hoi Arthur en Jolanda. Super leuk om jullie verslagen te lezen! Heel veel plezier nog en geniet ervan daar, maar dat komt vast helemaal goed ;) Leafss Jannemiek

• 09 Februari 2013 - 16:41

Brucht En Alie:

Wow, wat al veel beleeft in zo'n korte tijd, super, Ook nog even een jaartje ouder worden en weer verder gaan. Gefeliciteerd vanuit Kollum. Geniet van jullie reis!! In afwachting van meer reisverslagen en foto's.
    Liefs uit Kollum

• 11 Februari 2013 - 14:45

Hanny Kruijer:

Geweldig wat jullie al hebben beleefd.
    Prersoneelachtige foto's en moedig hoor boven op zo'n joekel van een olifant en dat je die tijgers van zo dichtbij kunt aaien .
    Geweldig wat kun je daar een mooi fotoboek van maken later als je weer thuis bent.

(Ik ga alleen in september met de bootreis mee Pasen had Diemer al voldoende)

Geniet er nog van en ik blijf jullie volgen.
    gr. Hanny

• 11 Februari 2013 - 15:31

Miranda:

klinkt goed! :)

• 14 Februari 2013 - 16:57

Caroline Andriessen:

Wat ziet dat er geweldig uit allemaal. Ik ga straks nog even uitgebreider jullie verslag lezen. Hier sneeuw! Groetjes, Caroline