Zon, zee, strand... en mooie maatpakken! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Art en Jo - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand... en mooie maatpakken! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Art en Jo - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand... en mooie maatpakken!

Blijf op de hoogte en volg Art en Jo

21 Maart 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hoewel we het heen en weer reizen in Nederland zat waren na zoveel jaar, draaien we hier onze hand niet om voor een nachtelijk busritje meer of minder. Vannacht hebben we onze (voorlopige) laatste busreis gemaakt en om jullie daar een idee van te geven: zie de foto waar Arthur royaal languit ligt (toch nog een goede spot voor die lange benen gevonden!).

De vorige blog waren we geeindigd in Cat Ba. Daar hebben we een dag gekajakt door de super mooie omgeving van Lan Ha Bay, het zusje van Halong Bay. Minder toeristisch en minstens zo mooi (zeggen mensen die de vergelijking kunnen maken). We ontmoetten weer veel andere reizigers en toevallig ook een stelletje die we heel kort in Sapa gesproken hebben, Steve en Lorna. Gelukkig mogen we van deze 'bekenden' wat geld lenen, want de pinautomaat is leeg en wij hebben geen Dong meer over. De dag erna scooteren we over het eiland en bezoeken de Hospital Cave, een ziekenhuis en safe house voor Vietcong leiders tijdens de Vietnamoorlog (of American War zoals ze hier zeggen). Drie verdiepingen in een grot, bijzonder! Op vrijdag 8 maart vertrekken we naar Ninh Binh en treffen we iemand uit Beetsterzwaag in de bus, hoe is het mogelijk (voor de Sweachsters: Femke Vellinga)!

Zaterdag 9 maart vertrekken we met onze twee guides naar Pu Luong nature reserve, een mooi gebied tussen twee bergen waar weinig toeristen komen en waar Thai en Muong mensen wonen. Het is 150 km scooteren en de "road is very bumpy". Onderweg stoppen we bij een groot Boeddha beeld, een ware trekpleister voor Vietnamezen. En omdat het weekend is zijn ze er allemaal, lijkt het. Aan aandacht geen gebrek voor ons vandaag. Iedereen kijkt en lacht naar/met/om ons en sommige daredevils die het durven te vragen willen met ons op de foto. En als er één schaap over de dam is... Dus poseren we er vriendelijk op los. 's Avonds slapen we bij een Muong familie: een vader met z'n zoontje (de moeder werkt in de stad). Wanneer het kereltje van 2,5 Arthur voor de eerste keer ziet pakt hij heel dapper Arthur zijn hand en begeleidt hem naar huis. Maar elke keer daarna vindt 'ie Arthur veel te eng. Gelukkig hebben we ballonnen mee die erg in de smaak vallen. We eten met elkaar en drinken zelfgebrouwen rijstwijn (sterk spul hoor!). De volgende dag scooteren we weer terug, mogen we douchen in het hotel en pakken we de nachtbus naar Hue.

(Arthur:) In Hue blijven we 3 nachtjes. We hebben een top slaapplekje: het doet denken aan een kleine studentenkamer, maar wel met moderne douche! De eerste dag ligt de nadruk op het ontdekken van de plaatselijke versnaperingen en de twee dagen erna doen we culture activiteiten. De laatste dag bewonderen we de omgeving op de scooter, wat in de spits nog een missie op zich is. Om de vaart erin te houden pakken we de bus naar Hoi An, wat een shopparadijs schijnt te zijn.

En dat is het zeker, met name gespecialiseerd in het op maak maken van pakken. Verrassend genoeg bleek niet Jo de shopaholic te zijn maar ik. Met maar liefst 2 maatpakken, 2 extra broeken, 2 shirts en 2 stropdassen liepen we de winkel uit, dit weliswaar na een aantal vermoeiende "fitting appointments", maar de missie was geslaagd.

Ander hoogtepunt van ons verblijf is een uitstapje met Mr. Phong, een man die heeft gevochten met de Amerikanen tegen de Vietcong. In gebrekkig engels maar met levendige gebaren vertelt hij over religie, oorlogen en communisme. Met name de oorlog is interessant en ook wat er gebeurde toen de communisten aan de macht kwamen. Hij kwam in een heropvoedingskamp terecht waar hij net alsof deed overtuigd te zijn dat het communisme goed voor Vietnam is ("Ooh oh yes now I see, I did not know"). Leuke en leerzame ochtend die we niet snel zullen vergeten.

Voor de laatste nacht had Jo een hotel geboekt die boven ons budget was maar Jo haar woorden hebben mij overtuigd ("IK WIL DAAR GEWOON SLAPEN!!!"). Gelukkig heb ik geluisterd want wat een kamer was het. Bijna even groot als ons appartementje in Delft en een zwembadje op kruipafstand maakte het een mooie laatste nacht in Hoi An. Om het niveau hoog te houden zijn we ook maar gegaan voor een 1,5 uur full body massage de dag erna. Helemaal klaar om de nachtbus te pakken naar zonovergoten Nha Thrang. Daar hebben we een hele dag op het strand gelegen om vervolgens met de nachtbus naar Ho Chi Minh city (Saigon) te gaan. Het einde van Vietnam komt al in zicht...

• 21 Maart 2013 - 09:43

Rianne:

Lieve Jo en Art,

wat weer een mooi verhaal! Als ik de verhalen zo lees en de foto's zo zie dan hebben jullie het heerlijk en zijn jullie vol op aan het genieten...! :) Ga zo door, zou ik zeggen ;) Ontzettend grappig trouwens, die foto dat Arthur boven iedereen uitsteekt! Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!

Veel liefs, Rianne

• 21 Maart 2013 - 09:57

Michelle:

Lieve Jo & Art, wat een prachtig verhaal weer! De foto´s spreken boekdelen; jullie genieten volop! Keep up the good work, enjoy en tot het volgende reisverhaal! X

• 21 Maart 2013 - 10:07

Lisette En Gert:

Weer een geweldig reisverslag, leef me helemaal in wat jullie doen en meemaken. Hoor het graag nog een keer uit jullie eigen mond. Veel plezier op jullie volgende missie.

Groetjes en liefs, Gert en Lisette

• 21 Maart 2013 - 11:31

Hobina:

Hai reizigers!
    Wat een mooie beschrijving van jullie avonturen in Vietnam.
    En prachtige foto's erbij!
    In HoChiMinh zijn jullie weer terug in de drukte van de stad.
    Daar had ik mijn eerste kennismaking met Azie.
    Geniet ervan en als jullie tijd hebben; ik vond het war remants museum indrukwekkend.
    Oh en je kan gratis (Seraton?) hotel inlopen en naar de bar op de rooftop gaan voor een schitterende cityview.
    Enjoy en op naar de volgende bestemming :)
    Kus

• 22 Maart 2013 - 13:01

Familie Rint:

Wat een mooi verhaal en leuke foto's.
    Veel plezier nog en oant sjen.

• 22 Maart 2013 - 17:50

Beppe Joke:

Hallo lieve kinbderen, Even berichtje uit leek. De verjaardag van ties en hidde vieren we hier.
    Gezellgedaghier geweest, jullie ook nog veel goede dagen toegewenst,
    Lieve groet van beppe joke

• 22 Maart 2013 - 18:13

Caterine Thiry:

Heyyyyyyy
    Vanmiddag gaan eten met Tony, Dieter en Jozef en fotootjes uitgewisseld
    En jullie daar alles ok
    Caroline en luciana komen waarschijnlijk naar Gent
    Ik heb nog wel een paar tips voor zuid-Thailand
    Wanneer naar daar?
    Xxxx

• 24 Maart 2013 - 19:56

Rita En Frank Messchendorp:

Hallo Arthur en Jolanda,

We hebben net jullie verhaa gelezen en de mooie foto's bekeken. Weer een mooi verslag. We genieten ervan om zo met jullie mee te reizen. Liefs en nog veel plezier. Dikke kus

• 27 Maart 2013 - 17:07

Pietrik:

Lieve Jo en Art

Bedankt voor de mooie verhalen, we genieten hier thuis mee.
    Nog een hele fijne tijd toegewenst en oant sjen.

Veel liefs van mem

• 04 April 2013 - 20:20

Anna:

Ha Jo en Arthur! Lekker laat berichtje van mij. Jullie verhaal heb ik twee weken geledenal gelezen, maar geen berichtje achter gelaten! Dat kan natuurlijk niet! Fantastisch wat jullie allemaal doen, vooral de laatste alinea klinkt goed ;) Heeft Arthur een extra backpack aangeschaft voor zijn maatpakken etc? ;) Groetjes uit een helaas nog extreem koud Utrecht! Brrrrr

• 07 April 2013 - 10:14

J.kramer:

Lieve jongelui,
    Alweer genoten van jullie prachtige verhaal! Bovendien zag ik, na een tip van Kor, een progamma over de Dockwise Vanguard en was even weer in Delft, erg mooi!
    En nu, Jolanda, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog veel gezonde jaren gewenst samen met
    Arthur!
    Ook nog een voorspoedige vakantie gewenst en veel liefs van
    Jellie

• 07 April 2013 - 17:23

Brucht En Alie:

Hoi vakantiegangers,
    Jolanda, gefeliciteerd met je verjaardag!! Samen genietend van jullie wereldreis.Prachtig. Geniet ervan en een fijne reis verder. Groetjes uit een zonnig Fryslan, Brucht & Alie

• 08 April 2013 - 12:35

Pietrik:

Lieve Jolanda en Arthur

Hoe was jouw verjaardag gisteren.... Nog heel veel goede jaren toegewenst samen met Arthur.
    We moeten maar gauw weer eens bijkletsen.....helaas gisteren wel taart maar geen Jolanda bij
    ons op de bank. We wensen julie nog een goede reis verder en tot de volgende keer.

Dikke tût van mem